energie

Word jij geregeld moe wakker? Of voel je je na een dag werken zo futloos dat je het liefst languit op de bank ploft? Dan denk je vast weleens met weemoed terug aan de tijd dat je nog energie had om een nacht door te halen of 100 ballen in de lucht te houden. In deze blog vind je daarom tips om snel- en vooral eenvoudig meer energie te krijgen.

Wat is energie

Als het om onze smartphones gaat weten we precies wat energie is. Komt onze batterij op rood te staan? Dan laden we hem snel op om te voorkomen dat hij uitvalt. Met onze eigen energie gaan we een stuk nonchalanter om. ’s Avonds nog even snel werken om een deadline te halen, ons weekend volplannen met sociale verplichtingen of juist heel de dag meteen op berichtjes reageren. Ontspanning laat zich steeds vaker vervangen door activiteiten die energie kosten in plaats van dat ze het opleveren. Weet jij waar jij energie van krijgt? Schrijf dit dan eens op en probeer energie vretende activiteiten wat vaker in te ruilen voor iets waar je juist energie van krijgt.

Hydrateren

Als je niet genoeg drinkt droog je uit. Dit kan voor een sloom en moe gevoel zorgen. Begin je dag eens met een groot glas water en probeer minimaal 1 liter water te drinken. Hiermee zorg je niet alleen dat je meer energie krijgt, maar ook dat je huid meer gaat stralen en je sneller een vol gevoel krijgt. Alleen maar voordelen dus! Wil jij hier nog meer uithalen? Voeg dan wat colloïdaal zilver of colloïdaal goud aan je water toe.

Ontbijten

Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je lichaam goede brandstoffen binnenkrijgt. Hierdoor begin je energieker aan de dag en zorg je dat je spijsvertering op gang komt. Heb jij ’s ochtends geen zin in een groot ontbijt? Eet dan in ieder geval een stuk fruit of een schaaltje yoghurt. Zo kun je er weer even tegenaan en kun je je ontbijt altijd nog later eten.

Koffie

Kan jij de dag niet beginnen zonder een paar koppen koffie? Dan zal je deze tip misschien niet zo leuk vinden. Het is voor je energie namelijk een stuk beter als je je eerste kop koffie pas na de lunch drinkt. Je lichaam maakt dan namelijk adenosine aan, wat ook wel beschreven kan worden als een natuurlijk slaapmiddel. Cafeïne heeft op dit moment veel meer nut dan als je net wakker wordt.

Neem wat vaker pauze

Veel mensen gaan door tot ze geen greintje energie meer over hebben. Het enige wat je dan nog wil is op de bank liggen en vooral niks meer doen. Sta jij vaak halverwege de middag al op instorten? Dan kan je daar makkelijk wat aan doen. Neem gewoon eens wat vaker pauze. Loop even naar buiten, rek je spieren of ga even iets anders doen. Je zal merken dat je aan het eind van de dag een stuk meer energie over houdt.

Bewegen

Iedere vorm van beweging zorgt ervoor dat je energie gaat stromen. Heb jij geen zin om uren in de sportschool te staan? Dan hebben wij goed nieuws. Het is namelijk bewezen dat elke dag matig intensief bewegen een stuk beter is dan drie keer per week hardlopen. Ga een stuk wandelen, doe een leuke dans workout of ontspan met yoga.

Gezond eten en drinken

Voeding kan je lichaam niet alleen extra energie geven, maar ook energie kosten. Voor je je eetpatroon op de schop neemt is het belangrijk om erachter te komen of je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Veel mensen hebben namelijk een vitaminen- of mineralen tekort zonder dat ze dit zelf doorhebben. Veel van deze tekorten komen omdat de gezonde keuzes in de supermarkt helemaal niet zo gezond zijn. Veel landbouwgrond is van lage kwaliteit waardoor er weinig mineralen in de groenten terecht komen. JE kunt daarom het best kiezen voor groente met een biologisch keurmerk. Hier zitten meer voedingsstoffen in en worden ook minder chemicaliën voor gebruikt.

Een goede manier om erachter te komen of je maaltijd voedend of vullend is, is door te kijken hoe je je na de maaltijd voelt. Krijg je last van een after dinner dip? Dan is de kans heel groot dat je maaltijd alleen vullend is geweest, van een voedende maaltijd krijg je namelijk energie.