selfcare

Tientallen ballen in de lucht houden, een hoofd vol gedachten, sociale verplichtingen en een eindeloze to-do lijst. Klinkt dit herkenbaar? Om te zorgen dat je ondanks alle stress en chaos goed in je vel blijft zitten is het belangrijk om af en toe wat me-time en selfcare in te lassen. Hoe je dat kunt doen? Dat lees je in deze blog.

Digitale detox

De smartphone heeft ons ontzettend veel vrijheid en nieuwe mogelijkheden gegeven. Geliefden zijn altijd dichtbij, je kunt je uren in chats verliezen, wereldnieuws kan real-time gevolgd worden en ook als het om werk gaat is een appje makkelijk gestuurd. Deze constante stroom aan informatie kan soms wat overweldigend zijn, waardoor mensen eerder in een burn-out of depressie belanden. Voel jij je snel overprikkeld door je telefoon? En schrik je als je naar je schermtijd kijkt? Leg dan je telefoon, tablet en laptop eens een dagje weg. Door je niet constant door je telefoon te laten leiden, heb je weer tijd en aandacht voor andere dingen. Bijvoorbeeld voor een dagje naar een spa, het maken van een lange wandeling of dat boek wat je al weken wil lezen. Als je een dag zonder telefoon net iets te heftig vindt, kan je je telefoon ook voor een paar uur uitzetten. Dit maakt al een wereld van verschil.

Sporten

De drempel om je sportspullen te pakken en naar de sportschool te gaan kan heel hoog zijn. Zeker als je niet goed in je vel zit. Toch is dit juist goed als je je gedachten even wil verzetten. Als je sport komt er namelijk endorfine vrij. Dit stofje zorgt ervoor dat je je gelukkiger en energieker gaat voelen. Daarnaast kun je al je frustraties er lekker uit sporten, wat voor een ontspannen gevoel zorgt. Wil jij thuis aan de slag? Op YouTube zijn talloze dans- en yoga work-out video’s te vinden.

Verwen jezelf

Voor veel mensen is de schoonheidsspecialiste of een massage de ultieme ontspanning. Er wordt lekker voor je gezorgd, je hoeft nergens aan te denken en aan het eind van de behandeling zie je er een stuk relaxter uit. Je kunt de schoonheidsspecialiste ook naar je toe halen en zelf aan de slag met verzorgingsproducten. Lekker in bad of uitgebreid douchen, een gezichtsmaskertje, je handen/ voeten eens goed verzorgen of je gezicht insmeren met een dikke laag colloïdaal zilver crème. Door de tijd te nemen voor jezelf raak je stressgevoelens kwijt en kom je weer in contact met jezelf.

Maak een ommetje

Het is belangrijk om elke dag een ommetje te maken. Zo ontsnap je even uit de hectiek van de dag en houd je je hersenen gezond. Vind jij het moeilijk om een stukje te lopen? De ‘Ommetje’-app van hersenonderzoeker Erik Scherder zorgt middels een competitie-element en diverse tips dat een ommetje maken weer leuk wordt. In slechts 20 minuten ontspan je en zorg je voor een betere doorbloeding. Hierdoor gaan je hersenen beter werken en kan je er weer tegenaan.

Maak tijd voor je hobby

Wil jij al weken eens de stad in? Kan je niet wachten tot je je vriendinnen weer kan zien of is er een bepaald natuurgebied dat je super graag wil fotograferen? Maak dan je agenda eens leeg en ga op pad. Als je dingen doet waar je blij van wordt, komt er endorfine vrij in de hersenen en voel je je een stuk gelukkiger. Een betere manier van selfcare bestaat niet.