toepassingen van colloïden

Een colloïde is een homogene niet-kristallijne stof wat kan bestaan uit grote moleculen of ultra microscopische deeltjes gecombineerd met een andere stof. Maar waar kan je dit voor gebruiken? En hoe wordt dit in deze tijd gebruikt? In deze blog lees je alles over de toepassingen van colloïden.

Wat zijn colloïden?

Een colloïde wordt vaak verward met een emulsie. Er is echter een groot verschil. Een colloïde kan uit een niet kristallijne stof met grote moleculen of een vloeistof met ultra microscopische deeltjes bestaan. Deze deeltjes zinken niet en zijn niet zichtbaar voor het blote oog. Het verschil tussen colloïden- en suspensie mengsels is eenvoudig te herkennen. Zodra je de deeltjes in een vloeistof kunt zien, heb je te maken met een suspensie mengsel. Als een vloeistof helder blijft, is het een colloïde. Deze oplossingen zijn zo goed gemengd dat ze maar uit één materie bestaan.

Hedendaagse toepassingen

Colloïdaal zilver wordt steeds vaker in producten voor persoonlijke verzorging gebruikt. Het Duitse bedrijf Beiersdorf AG (Nivea) heeft zelfs een productlijn met o.a. deodorant en shampoos met zilver. Veel cosmetische producten zijn verkrijgbaar in de vorm van crème, waterige lotions of hydrogelmedium. Een bijkomend voordeel van colloïdaal zilver is dat het als conserveermiddel werkt en het product dus langer houdbaar blijft. Vroeger begonnen de antimicrobiële toepassingen van zilver in huishoudelijke producten als zilveren borden en kruiken. Met dat in gedachten wordt zilver ook nu nog massaal in huishoudelijke toepassingen gebruikt. Zo wordt zilver op grote schaal gebruikt voor badkuipen, wasmachines, luchtreinigers met zilverfilters en koelkasten. Daarnaast worden zilveren nanodeeltjes veel toegepast op huishoudelijke voorwerpen als toetsenborden, hulpmiddelen en badkamerhandgrepen. Tegenwoordig wordt zilver zelfs in de ruimte door NASA gebruikt als onderdeel van het waterfiltersysteem. Het Nederlandse bedrijf ATECA was de eerste die een zilver-koper waterfiltersysteem creëerde voor commercieel en residentieel gebruik.

Tegenwoordig zijn er veel colloïdale producten op de markt. Het EU-beleid zegt dat geen enkele colloïdale producent medische claims mag maken, dat neemt helaas niet weg dat er veel slechte colloïdale en ionische zilverproducten op de markt komen. Misleidende marketing maakt het voor consumenten dan ook steeds moeilijker om het kaf van het koren te scheiden. Op aandringen van consumentengroepen (veelal gefinancierd door farmaceutische belangen) wordt er door overheidsregulatoren veel op de ‘rotte appels’ gefocust. Dit met de aanbeveling als onderbouwing voor een aanbeveling om alle colloïdaal zilverproducten van de markt te halen.