gezond eten

Iedereen weet dat gezond eten belangrijk is. Toch zijn er veel mensen die er moeite mee hebben. Niet zo gek want het is vaak onduidelijk wat er nou echt gezond is én ongezond eten is nou eenmaal vele malen goedkoper. In deze blog lees je daarom meer over gezond eten en een gezonde levensstijl.

Gezond eten

Voor een holistische- of gezonde levensstijl is een gezond eetpatroon van groot belang. Goed eten zorgt er niet alleen voor dat je lichaam fit blijft, maar ook dat je mentaal sterker bent. Zo blijft je lichaam in balans en staat alles in verbinding. Het maakt echter wel uit of je hierin gezonde- of ongezonde keuzes maakt. Er zijn namelijk voedingsstoffen met een goede invloed, maar ook heel wat waar je je juist rot door gaat voelen. Een gezonde levensstijl kan in drie pijlers verdeeld worden, namelijk:

  • Je eetpatroon;
  • Genoeg water drinken;
  • Gezonde voeding.

Ook gevarieerd eten draagt hieraan bij. Er wordt aangeraden om 6 keer per dag een kleine hoeveelheid te eten. Zorg dat je producten met verschillende kleuren eet. Vaak staan de kleuren voor de voedingsstoffen die deze bevat. In oranjekleurige groenten, zoals wortel, zit veel b-caroteen. Dit wordt door je lichaam omgezet in vitamine A. Dit werkt bevorderlijk voor je huid, je ogen en je botten. Groene groenten zorgen er juist voor dat je bloedsomloop beter wordt. Als je goed in je vel wil zitten is een gezonde leefstijl belangrijk. Dit bestaat niet alleen uit gezond eten maar ook uit bewegen, een goede mindset en voldoende rust.

Tips

Wil jij aan een gezondere leefstijl gaan werken? Maar kan je er nog wel wat hulp bij gebruiken? We hebben wat tips voor je op een rijtje gezet:

  • Er wordt aangeraden om zes keer per dag te eten. Zes keer een grote maaltijd is misschien wat veel, dus probeer daarom kleinere porties te eten. Vind jij dit nog moeilijk? Gebruik dan een kleiner bord voor je eten. Hierdoor lijkt het alsof je een vol bord hebt en ben je sneller verzadigd;
  • Probeer minstens 1.5 liter water per dag te drinken. Dit geeft je een vol gevoel en ook je stofwisseling gaat er sneller van werken;
  • Op groente en fruit uit de supermarkt zitten vaak nog wat bestrijdingsmiddelen. Zorg daarom dat je dit goed wast. Dit kan natuurlijk gewoon met water, maar ook met colloïdaal zilver;
  • Het is voor een gezonde levensstijl absoluut niet nodig om super intensief te sporten. Wel is het belangrijk om niet te vaak op de bank te blijven zitten en wel te bewegen.  30 minuten aan een stuk bewegen zorgt dat het risico op hart- en vaatziekten afneemt.