yoga

Yoga is al eeuwen oud, maar wordt met de dag populairder. Ook niet zo gek als je je bedenkt dat we bijna 24/7 ‘aan’ staan. Een uurtje yoga helpt je niet alleen ont stressen maar brengt ook verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee. In deze blog lees je daarom alles over de 5 gezondheidsvoordelen van yoga.

5 gezondheidsvoordelen van yoga: wat is yoga?

Van yogabroeken tot yogamatten in de hipste kleuren. Yoga is hot and happening en niet zonder reden. Het woord yoga is afgeleid van het woord ‘Yuji’ uit het Sanskriet wat voor eenheid staat.  Een perfecte naam, want yoga is een eeuwenoude oefening die je lichaam en je geest samenbrengt. Dit doe je door middel van ademhalingsoefeningen, meditatie en verschillende oefeningen die je lichaam helpen met ontspannen en sterker worden.

Yoga is gebaseerd op het 8-voudige pad, beschreven in de yogasutra’s van Patanjali. De grondlegger. Een misvatting over yoga is dat je heel lenig moet zijn om de oefeningen (asana’s) te kunnen doen. Het tegendeel is echter waar. Natuurlijk zijn asana’s er in allerlei gradaties, maar de meest klassieke asana’s zijn redelijk gemakkelijk uit te voeren. Wat je niveau qua sport ook is, er is altijd wel een yogavorm die bij je past.

Yoga vermindert stress en angstgevoelens

Een van de grootste voordelen van yoga is dat het stress vermindert en helpt ontspannen. Er is zelfs in meerdere wetenschappelijke onderzoeken aangetoond dat yoga helpt om de afgifte van cortisol, ook wel het stresshormoon, te verminderen. In stresssituaties is het mens eigen om snel en oppervlakkig te ademen. Simpele ademhalingsoefeningen kunnen ervoor zorgen dat de effecten van cortisol afnemen en stress als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Yoga zorgt niet alleen dat stress afneemt, het heeft ook een bewezen effect op het verminderen van angstgevoelens. Het is niet duidelijk hoe yoga angstgevoelens beïnvloedt. Wel helpt het om in het moment aanwezig te zijn en rust te ervaren. Colloïdaal goud kan dit gevoel versterken. Net als met yoga is het bewezen dat goud een kalmerende werking heeft op de gemoedsrust. Wil jij weten waar colloïdaal goud nog meer effect op heeft? Neem dan contact met ons op.

Slaapproblemen

Kom jij moeilijk in slaap? Of lig je ’s nachts uren wakker? Wetenschappers aan de universiteit van Harvard hebben ontdekt dat yoga bevorderlijk werkt voor mensen met insomnia of slaapproblemen. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat yoga je helpt om beter met stress om te gaan. Midden in de nacht natuurlijk het perfecte moment om je te verliezen in stress en angst. Als je op deze momenten ademhalingsoefeningen doet ontspan je sneller en is in slaap vallen een stuk makkelijker.

Houding verbeteren

Veel mensen denken onterecht dat ze niet lenig of fit genoeg zijn voor yoga. Net als bij andere sporten heeft je lichaam wat tijd nodig om aan de verschillende poses te wennen. De oefeningen van yoga zijn zo ontwikkeld dat je niet alleen tot rust komt, maar ook je lichaam traint om sterker, soepeler en mobieler te worden. Dit fittere lichaam heeft ook invloed op je lichaamshouding. Als je spieren en bindweefsel stijf zijn, zal je lichaam een gebogen of verkrampte houding aannemen. Yoga zorgt dat deze spieren lenig en flexibel blijven, waardoor je lichaamshouding automatisch verbetert.

Yoga zorgt voor een betere weerstand

Heb jij het kleinste griepje al binnen no time te pakken? En hoef je maar naar iemand met een loopneus te kijken om zelf verkouden te worden? Pak dan je yogamatje en ga aan de slag. Het is algemeen bekend dat stress niet alleen nadelig werkt op onze gemoedstoestand, maar ook op onze gezondheid. Door bewust bezig te zijn met mindfulness en op je ademhaling te letten zorg je dat de stress afneemt terwijl je weerstand en algehele gezondheid juist toeneemt. Daarnaast zorgt het rekken en strekken ervoor dat afvalstoffen sneller worden afgevoerd doordat je je bloedsomloop en lymfevaten stimuleert.

Meer energie

Energie speelt binnen yoga een hele belangrijke rol en wordt ook wel Prana of levensenergie genoemd. Door stress kan het zijn dat energiebanen geblokkeerd zijn waardoor je energie niet meer op volle kracht door je lichaam kan stromen.  Natuurlijk krijg je als je beter slaapt vanzelf meer energie, maar er zijn ook verschillende asana’s die voor een extra energiestroom zorgen.

Wil jij weten hoe colloïdale producten de resultaten van yoga kunnen versterken? Wij geven je graag advies.